اخبار و مصاحبه
شماره : 34180
۱۱:۱۴ ۱۳۹۲/۶/۲۱
برگزاری همایش"ایران، سیاست، آینده شناسی"

همایش "ایران، سیاست، آینده ‏شناسی" در روزهای 11 و 12 خردادماه از سوی انجمن علوم سیاسی ایران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار ‏شد. 

به گزارش خبرنگار مهر، در این همایش دو روزه که در تالار شیخ مرتضی انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می‏شود، 30 سخنران از صاحبنظران علوم سیاسی و روابط بین‏الملل از 20 دانشگاه به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص آینده سیاست داخلی و خارجی ایران می‏پردازند. 

اتخاذ رویکرد آینده‏پژوهانه، واقعگرایانه و کاربردی از سوی اساتید علوم سیاسی و روابط بین‏الملل به عنوان مهمترین رویکرد این دوره از همایش انجمن علوم سیاسی ایران اعلام شده است. 

در این همایش نشستهایی با عناوین نظریه‏ها و روشهای آینده‏شناسی، آینده آموزش و پژوهش علوم سیاسی و روابط بین‏الملل در ایران، آینده‏شناسی سیاست داخلی، آینده‏شناسی سیاست خارجی و روابط بین‏الملل، آینده‏شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است. 

در روز اول این همایش و در نشست نخست با عنوان "نظریه‏ها و روشهای آینده‏شناسی" قاسم افتخاری (تاریخچه و روشهای آینده‏شناسی)، حسین سلیمی (ایده‌سازی، سناریونویسی و مطالعات آینده)، حمید عضدانلو (سیاست: گذشته، حال، آینده؛ رویکردی پدیدارشناسانه) و محمد رحیم عیوضی (روش‏شناسی آینده‏پژوهی در مطالعات سیاسی) سخنرانی خواهند کرد. 

ابراهیم حاجیانی (استلزامات روش‌شناختی در به‌کارگیری تکنیک‌های آینده‌نگری)، احمد سلطانی‏نژاد (کاربرد سامانه‌های اطلاعات مکانی به عنوان سیستمهای پشتیبان تصمیم‌گیری در آینده‌پژوهشی)، ماندانا تیشه‏یار (بررسی تطبیقی کارکرد الگوهای آینده‏اندیشی در مطالعات استراتژیک) و عباس کشاورز شکری و زاهد غفاری هشجین (کاربست روش دلفی در پژوهشهای آینده‏شناسی) از دیگر سخنرانان نشست اول خواهند بود. 

در نشست دوم از روز اول که به موضوع "آینده آموزش و پژوهش علوم سیاسی و روابط بین‏الملل در ایران" اختصاص دارد، اصغر افتخاری ( آینده‏شناسی در حوزه سیاسی؛ رویکردی قرآنی)، حسین جمالی (آینده علوم سیاسی ایران در پرتو بومی سازی علوم انسانی)، علیرضا صدرا (چشم انداز و چالش ایرانی، اسلامی و جهانی علم سیاست متعالی) و ابوالفضل دلاوری (ذهنیت پیشگو و آینده‏پژوهی؛ درآمدی برمشکلات آینده‏پژوهی سیاسی در ایران) سخنرانی خواهند داشت. 

از دیگر سخنرانانی که در همین نشست حضور خواهند داشت می‏توان به امیر محمد حاجی یوسفی و معصومه طالبی (آینده‌نگری در پایان‌نامه‌های دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین‏الملل دانشگاه شهید بهشتی)، خلیل‏الله سردارنیا (آینده‏پژوهی در علوم سیاسی ایران: ضرورت بحران شناسی و راهبرد یابی برای رفع بحران ها) و علیرضا سلطانی (برنامه‌ریزی توسعه‌ای و آینده‏پژوهی علمی در ایران) اشاره کرد. 

نشست سوم همایش "ایران، سیاست، آینده شناسی" به موضوع "آینده‏شناسی سیاست داخلی" خواهد پرداخت و در آن قدیر نصری (الگویی روش‌شناختی برای تخمین وزن حرکتهای قومی: با تمرکز بر منطقه خاورمیانه شرقی در ربع اول قرن 21) حسینعلی نوذری (فمنیسم و سیاست: راهکارها و راهبردهای نظریه سیاسی فمنیسم و جایگاه آن در برنامه‏های آینده آموزش دانش سیاسی در ایران)، حسین سیف زاده (آینده دموکراسی در ایران امید به مطلوب، زمینه مفقود)، احمد نقیب زاده (آینده دموکراسی در ایران)، امیر دبیری مهر (رسانه‏ها به مثابه بازیگرانی نوین درعرصه سیاست ایرانی) و مجتبی مقصودی و شقایق حیدری (آینده‏شناسی موسیقی اجتماعی- سیاسی ایران) به ارائه نظرات خود می‏پردازند. 

در نشست چهارم این همایش با عنوان "آینده‏شناسی سیاست خارجی و روابط بین‏الملل" که در روز دوم برگزار می‏شود، محمود یزدان فام (آینده‌شناسی و برآورد محیط بین‌المللی: لازمه تصمیم‌گیری بهتر)، علی کریمی (تک‏نگاری آینده‏شناسانه سیاسی مؤسسه راند در ترازوی نقد؛ نقشه راه آمریکا برای راهبری آینده تحولات سیاسی فرهنگی خاورمیانه اسلامی)، بهرام نوازانی (اینترنت و آینده دیپلماسی) و سید محمد کاظم سجادپور (آینده پژوهی در نظام سازمان ملل متحد: متدلوژی، مفاهیم و نهادهای پژوهشی) سخنران می‏کنند. 

از سخنرانان آخرین نشست این همایش که درباره "آینده‏شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران" است می‏توان از داوود هرمیداس باوند (رابطه ایدئولوژی و منافع ملی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران)، مسعودغفاری و شهروز شریعتی (مؤلفه‌های هویت‌ساز و آینده‌شناسی سیاست خارجی ایران) و غلامرضا حداد (هستی شناسی نخبگان جدید و آینده سیاست خارجی ایران) نام برد. 

همچنین در این نشست محسن مدیرشانه‏چی (آینده سیاست خارجی کشور بر پایه تاریخ، جایگاه و ژئوپولیتیک ایران)، ارسلان قربانی (آینده‏شناسی سیاست خارجی ایران در قبال تروریسم بین‏المللی) و رضا سیمبر (سیاست خارجی ایران و سازمان کنفرانس اسلامی: آینده‏شناسی فرصتها و چالشهای فراسو) به ارائه مباحث خود می‏پردازند. 

در برگزاری همایش "ایران، سیاست، آینده‏شناسی"، علاوه بر انجمن علوم سیاسی ایران، تعدادی از دانشگاهها و مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی از جمله مرکز تحقیقات استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی - بین‏المللی وزارت امور خارجه، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشکده مطالعات راهبردی مشارکت دارند. 

علاقه‏مندان به شرکت در این همایش می‏توانند در روزهای سه‏شنبه و چهارشنبه، 11 و 12 خردادماه 1389 به دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تالار شیخ مرتضی انصاریمراجعه نمایند. 

در حاشیه این همایش چهارمین مجمع عمومی انجمن علوم سیاسی ایران نیز در روز چهارشنبه، 12 خردادماه برگزار خواهد شد که در آن هیئت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران برای دو سال آینده انتخاب می‏شوند. 

©2023 . All Rights Reserved